Prawo jazdy na skuter i motocykl elektryczny, sprawdź wymagania.

Czy muszę mieć prawo jazdy aby jeździć skuterem elektrycznym albo motocyklem elektrycznym?

Jakie uprawnienia są wymagane aby prowadzić skuter elektryczny lub motocykl elektryczny?

Jazda motorowerem elektrycznym po ścieżce rowerowej. Czy jest dopuszczalna? 

Czy elektrycznym crossem – SurRonem Light Bee X – pojazdem bez homologacji – mogę poruszać się po ścieżce rowerowej?

Poczuć swobodę, prawdziwą wolność, „wiatr we włosach” i totalną niezależność? Czemu nie? Zapewne choć raz zastanawialiście się, jak to by było bez wysiłku i sprawnie przemierzać przestrzeń jednośladem elektrycznym. Możemy założyć, że tak było, bo wasza determinacja (albo nieodgadnione algorytmy google) sprawiły, że trafiliście właśnie tutaj.

Zwykle po pierwszym entuzjastycznym odruchu odzywa się w nas ta mniej spontaniczna część, która próbuje doszukać się przeszkód: „Po co mi pojazd, którym i tak nie mogę jeździć? Nie mam przecież do tego żadnych uprawnień”. Czy aby na pewno?

Choć trzeba przyznać, że zarówno nasze, krajowe, jak i to unijne prawodawstwo, uwielbia narzucać ograniczenia (czasem można odnieść wrażenie, że niebawem będziemy potrzebowali uprawnień do wyprowadzania psa na spacer i wyrzucania śmieci), to niewykluczone, że tak naprawdę możemy jeździć pojazdem elektrycznym, tylko jeszcze o tym nie wiemy.

 

A ty? Masz uprawnienia na skuter elektryczny lub motocykl eklektyczny? Czy to znaczy, że możesz jeździć od zaraz? Sprawdźmy to!Przed nami trudne zadanie wyłożenia kilku definicji w sposób możliwie jak najbardziej przejrzysty i mamy nadzieję, że kwestię prawa jazdy na motorower elektryczny i motocykl elektryczny uda się przedstawić w sposób choć trochę ciekawy. Ale po kolei.

Myśląc o sprawnym przemieszczaniu się po mieście bez wysiłku w kontekście jednośladu, chyba jako pierwszy na myśl przychodzi nam skuter. I trzeba przyznać, że trudno o bardziej miejski pojazd. Czy zatem, aby nim jeździć potrzebne jest nam prawo jazdy „na skuter”? Czy mogę jeździć skuterem elektrycznym bez prawa jazdy? Otóż i tak, i nie. Tak, bo do prowadzenia skutera potrzebne są uprawnienia i nie, bo… według ustawodawstwa nie ma czegoś takiego jak skuter. Analogicznie do samochodów: nie ma specjalnego prawa jazdy na kabriolet, SUV-a, czy kombi. Tak też jest ze skuterem. Skuterem nazywamy bowiem pojazd o pewnych cechach konstrukcyjnych, które nie określają jednak, jakiego typu uprawnienia są wymagane do jego prowadzenia. Skuter może być motorowerem, ale już nieco mocniejszy skuter jest motocyklem. Owszem, u nas słowo „skuter” stało się pewnym synonimem słowa „motorower” i nawet w wielu opracowaniach zwrot „prawo jazdy na skuter” traktowane jest jako synonim „prawa jazdy na motorower”. Tym niemniej trzeba mieć na uwadze fakt, że nie każdy skuter jest motorowerem i nie każdy motorower jest skuterem. Skuter ma po prostu pewne cechy konstrukcji, jak: przekrok (brak ramy między nogami – jak w rowerze typu „damka”) i zwykle dobrą ochronę przecz czynnikami atmosferycznymi dzięki rozbudowanym osłonom, pod którymi ukryto niemal wszystkie elementy mechaniki. Aby bardziej przybliżyć sobie wygląd skutera możecie wejść w linki dotyczące Horwina EK1  i Horwina EK3 , które pomimo identycznego prawie wyglądu są pojazdami elektrycznymi należącymi do dwóch zupełnie odrębnych kategorii – motocykli i motorowerów elektrycznych. 

Ale po kolei..Prawo definiuje nam pojazdy nie ze względu na ich wygląd, a osiąganą moc i rozwijaną prędkość maksymalną. Ustawa „Prawo o ruchu drogowym” z dnia 20 czerwca 1997 r. z późniejszymi zmianami definiuje nam pojęcia, które nas bardziej interesują w kontekście prowadzenia pojazdów, czyli właśnie: „motorower” i „motocykl”.

Motorower to pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 ccm lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

Motocyklem nazywamy natomiast pojazd samochodowy (tak, tak, to nie pomyłka, motocykl jest pojazdem samochodowym) dwukołowy kategorii L3e, dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm… (dla tych najbardziej dociekliwych podrzucamy link do całości – https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168&from=EN 😉 )

Też się już zgubiliście? Trochę to zagmatwane? Wiem. Dlatego najlepiej posłużyć się konkretnymi przykładami.

Horwin EK1, Horwin EK3 oraz ich wersje dla dostawców EK1 DS i EK3 DS. Wszystkie bezsprzecznie mają wszelkie cechy skutera. Do tego wyglądają bardzo podobnie, żeby nie powiedzieć identycznie. Jednak pierwszy i trzeci – EK1 i EK1 DS jest motorowerem elektrycznym, do prowadzenia go wystarczy mieć ukończone 14 lat i posiadać prawo jazdy kategorii AM (odpowiednik dawnej karty motorowerowej) lub mieć dowolną, „wyższą” kategorię prawa jazdy: A1, A2, A, B, C1, C, D1, D lub T – one wszystkie uprawniają do jazdy pojazdami obejmującymi kategorię prawa jazdy AM. O prawo jazdy kategorii AM można ubiegać się już w wieku 14 lat. W tym miejscu warto wspomnieć o jeszcze jednym uprawnieniu do prowadzenia pojazdów z kategorii motorowerów. Przed wprowadzeniem nowelizacji Ustawy o kierujących pojazdami z 19 stycznia 2013 obowiązywała w Polsce karta motorowerowa. Można było ją uzyskać w wieku 13 lat i dodatkowo: nie musiały jej posiadać osoby pełnoletnie, co oznacza, że każdy, kto ukończył 18 lat, mógł jeździć legalnie motorowerem. To się zmieniło właśnie z datą wprowadzenia kategorii prawa jazdy AM. Nie oznacza to, że wszyscy, którzy nabyli uprawnienia wcześniej, zostali ich pozbawieni. Każdy, kto ukończył 18. rok życia przed datą 19 stycznia 2013 (czyli urodził się przed 19 stycznia 1995 roku) może prowadzić motorower bez uprawnień.

 

Naszym drugim przykładowym skuterem jest Horwin EK3. Choć wygląda niemal tak samo jak EK1, to do jego prowadzenia wymagana się innych uprawnień, bowiem według definicji ustawy pojazd ten jest motocyklem. Oczywiście bezsprzecznie ma on wszelkie cechy skutera, ale jak wspominaliśmy: w definicji ustawowej nie występuje coś takiego jak „skuter”. Możemy uznać, że ze względu na moc i stosunek mocy do masy, jaką dysponuje Horwin EK3, obowiązującym prawem jazdy na taki motocykl elektryczny jest prawo jazdy kategorii A1. O ten dokument możemy ubiegać się już w wieku 16 lat. Ale to nie jedyna możliwość legalnego prowadzenia tego elektrycznego skutera. Aby cieszyć się z jego osiągów wystarczy nam prawo jazdy kategorii „B” (czyli prawo jazdy na samochód) pod warunkiem, że posiadamy je już od minimum 3 lat. Wówczas automatycznie nabywamy uprawnień do prowadzenia elektrycznych motocykli, których moc nie przekracza 11 kW a ich stosunku mocy do masy własnej nie przekracza 0,1 kW/kg, czyli dokładnie takim, jakim jest motocykl elektryczny Horwin EK3.

 

Innymi pojazdami, które mają nieco bardziej „motocyklowy” wygląd są Horwin CR6 , Horwin CR6 PRO i dość futurystycznie i nowocześnie wyglądający Tromox Ukko S. Aby cieszyć się z możliwości jazdy nawet 115 km/h, także potrzebne jest nam prawo jazdy minimum kategorii A1 lub B (jeśli mamy je dłużej niż 3 lata). 

Kolejnym pojazdem wpisującym się w tę kategorię uprawnień jest prawdziwa bestia legitymująca się niebagatelnym momentem obrotowym 520 Nm, który niejednego fana najmocniejszych motocykli może rzucić na kolana, czyli rasowe enduro, Surron Storm BEE w wersji R. Do prowadzenia go, mimo potężnego momentu obrotowego generowanego przez jego elektryczny silnik o mocy 10 kW, także wymagane są te same uprawnienia, czyli Prawo jazdy kategorii A1 lub „samochodowej” kategorii B posiadanej dłużej niż 3 lata.

Innym, niezwykle uroczym pojazdem jest Tromox Mino. Ten niewielki pojazd przez niektórych może zostać uznany za zabawkę, ale do prowadzenia tego maleństwa jest wymagane prawo jazdy, na szczęście tylko kategorii AM. Oznacza to, że mogą jeździć nim już czternastolatkowie a także posiadacze każdej wyższej kategorii prawa jazdy, czyli kategorii: A1, A2, A, B, C1, C, D1, D lub T oraz osoby, które urodziły się przed 19 stycznia 1995 roku. Analogiczna sytuacja dotyczy modelu Ciclone legendarnej włoskiej marki Garelli specjalizującej się od dziesięcioleci w produkcji niewielkich motorowerów.

Dokładnie identyczna sytuacja dotyczy już na końcu flagowego modelu ze stajni EVP – SurRon Light Bee L1e Xktóry dla ułatwienia kategorię, do której przynależy posiada już w nazwie – czyli właśnie motorowerów (L1e). Elektryczny cross SurRon Light Bee L1e X pomimo swoich robiących wrażenie osiągów i sportowego charakteru jest właśnie motorowerem posiadającym wszystkie niezbędne uprawnienia i dokumenty, aby poruszać się nim po drogach publicznych na zasadach opisanych powyżej – czyli już nawet od 14 roku życia, lub na dowód osobisty. Wyobrażacie sobie podjechać SurRonem pod podstawówkę na lekcje? Klasa!

Modele bez homologacji drogowej? Co z nimi? Gdzie można nimi jeździć?

Przy SurRon Light Bee już będąc poruszymy przy okazji jeszcze jedną kwestię, dotyczącą dwóch pozostałych modeli – SurRon Light Bee X oraz SurRon Light Bee S– czyli wersje homologacji drogowej nie posiadające. Co z nimi? Czy można legalnie poruszać się po ścieżkach rowerowych? Gdzie nimi jeździć?

Poza tym, że oba te pojazdy przypominają wyglądem bardziej rowery, i popularne „e-bike’i” niż motocykle to na tym podobieństwa się kończą. Co więcej – dla nas też było to zaskoczenie – choć potocznie mówimy „rower elektryczny” (albo z angielskiego e-bike) to w Kodeksie drogowym takiego określenia w ogóle nie znajdziemy!

Kodeks mówi jedynie o rowerze, i na tym koniec. Przepisy dopuszczają jednak sytuację, że rower jest wspomagany przez silnik elektryczny – pod warunkiem, że będzie to silnik działający w określony sposób.

To bardzo istotne, bo to decyduje o tym czy rower jest „legalny” i mieści się w kodeksowej definicji roweru. Zacytujmy ją w całości:

Prawo o ruchu drogowym (Art. 2) (https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-ruchu-drogowym-16798732/art-2)
Rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

 

Zatem odpowiadając na pytanie – czy SurRon Light Bee X i SurRon Light Bee S mogą poruszać się po ścieżkach rowerowych – NIE! Nie mieszczą się one w żadnym z podanych kryteriów – ba! Niektóre przekraczają kilkukrotnie – SurRon Light Bee X posiada moc maksymalną 24 razy przekraczającą dopuszczalną moc roweru.

 

Gdzie zatem jeździć tymi pojazdami razem z niehomologowanym Storm Bee – wersją F?

Z odpowiedzią przychodzi nasz kolega – https://motovoyager.net/porady/gdzie-mozna-legalnie-jezdzic-crossem-lub-niezarejestrowanym-motocyklem-bez-homologacji/https://motovoyager.net/porady/… 

 

Dla wszystkich szukających szybkiej odpowiedzi odnośnie uprawnień wymaganych do poruszania się „skuterami”, motorowerami i motocyklami elektrycznymi dostępnymi na www.evpoland.pl – zostawiamy tą tabelkę:

 

KategoriaDowód osobistyAMA1A2AB1BB > 3 lata
Wiek od którego można wyrobić kategorię18 lat14 lat16 lat18 lat20 lat - jeśli masz już od co najmniej
2 lat prawo jazdy kategorii A2
24 lata - jeśli nie masz od co najmniej
2 lat prawa jazdy kategorii A2
16 lat18 lat21 lat
SURRON
Surron Strom Bee Rxxxx
Surron Strom Bee Fnierejestrowany
Light Bee L1exxxxxxxx
Light Bee Xnierejestrowany
Light Bee Snierejestrowany
GARELLI
Garelli Ciclonexxxxxxxx
Garelli Ciclone E4xxxx
TROMOX
Tromox MINOxxxxxxxx
Tromox UKKOxxxx
HORWIN
EK1xxxxxxxx
EK1 DSxxxxxxxx
EK1 DS+xxxxxxxx
EK3xxx
EK3 DSxxx
EK3 DS+xxx
CR6xxx
CR6 Proxxx
SK1xxxxxxxx
SK3xxxx

 

Czy zatem i Ty możesz przesiąść się już dziś na elektryczny motorower lub motocykl? Spotkajmy się na drodze!

Prawo jazdy na motocykl eklektyczny i na motorower elektryczny.

USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami

Art. 6. 1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania: 

1) kategorii AM:

  1. a) motorowerem,
  2. b) czterokołowcem lekkim;

2) kategorii A1:

  1. a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
  2. b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
  3. c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

3) kategorii A2:

  1. a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
  2. b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW, c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

(…)

Art. 6.3.4) kategorii A:

  1. a) motocyklem,
  2. b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

4) kategorii B uprawnia do kierowania:

  1. a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg, lub motocyklem trójkołowym, pod warunkiem że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat,

Skontaktuj się z nami

    Zostań naszym Dealerem.
    Napisz do nas.